چگونه با نوروفیدبک آهنگ مغزمان را به دلخواه خود تغییر می دهیم؟

  1. نوروفیدبک و عملکرد بهینه مغز

درمان بدون دارو نوروفیدبک  یا تنظیم امواج مغزی یک درمان بدون دارو سرگرم‌کننده، تعاملی و غیرتهاجمی است که به مغز آموزش خود تنظیم می دهد و مغز را تقویت کرده تا به عملکردی عالی و موثر برسد.درمان بدون دارو نوروفیدبک یک روش نوین در درمان اضطراب بدون دارو ، درمان افسردگی بدون دارو ، درمان بیش فعالی بدون دارو و… می باشد نوروفیدبک به فرد کمک می کند تا بتوانند امواج مغزی خود را کنترل کند و از نظر عملکرد مغز به حد نرمال و بالاتر برسد. درمان بدون دارو نوروفیدبک نوروفیدبک  با استفاده از از فناوری پیشرفته رایانه ای به ارزیابی فعالیت امواج مغزی جهت بهبود عملکرد مغز و رسیدن به تعادل می پردازد. وقتی که میلیون ها نورون درون سر شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند امواج مغزی ایجاد می شوند. امواج مغزی تکانه های الکتریکی ریتمیک هستند که می توانند اطلاعات مهمی را در مورد عملکرد کلی مغز شما، از جمله سطوح استرس، الگوهای فکری و احساسات را آشکار کند.

 

درمان بدون دارو نوروفیدبک - درمان اضطراب بدون دارو - درمان افسردگي بدون دارو - درمان بيش فعالي بدون دارو

سلامتکده مغز وشناخت آسا به عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه نوروتراپی در اصفهان می باشد متخصصین این سلامتکده با استفاده از این تکنیک غیر تهاجمی  بصورت تخصصی و حرفه ای  در راستای بهبود اختلالات  مختلف می پردازند. نوروفیدبک به عنوان بخشی از نوروتراپی می تواند به تنهایی یا به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود اختلالات روان، عملکرد شناختی، حافظه، آسیب مغزی تروماتیک، اعتیاد یا به بیان ساده تر برای بهینه سازی مغز به کار برده شود.

متخصصین مجرب ما در حوزه نوروتراپی قبل از شروع نوروتراپی وانتخاب نوع آن جهت ارزیابی دقیق و همچنین مشخص کردن برنامه درمانی مختص هر فرد از نقشه رنگی مغز(QEEG) به عنوان بخشی از ارزیابی جامع استفاده می شود. با استفاده از نتایج حاصل از نقشه رنگی مغز میزان عملکرد مغز و همچنین الگوی امواج مغزی مشخص می شود. و براساس کاهش یا افزایش فعالیت و براساس عدم بالانس فرکانسی امواج مغزی اختلال دقیق تر تشخیص داده می شود و همچنین نوع برنامه نوروتراپی و برنامه درمانی تخصصی برای هر فرد تنظیم می شود.

انتخاب یک روند یکسان در نوروفیدبک نیز همانند سایر روش های درمانی برای همه افراد به یک اندازه اثربخش نخواهد بود به همین دلیل با انجام نقشه رنگی مغز (QEEG) برنامه درمانی برای هر فرد به طور مجزا طراحی می شود.

درمان بدون دارو نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

 نوروفیدبک شکلی از بیوفیدبک است که در طی آن حس گر هایی که سنسور نامیده می شوند، به سر بیمار متصل می شود.این سنسور ها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب امواج مغزی در مانیتور به او نشان می دهند.

نوروفیدبک فعالیت عصبی را اندازه گیری می کند و فرد را همان لحظه از طریق فیدبک های دیداری و شنیداری از فعالیت عصبی مغز مطلع می سازد.در نتیجه فرد هشیارتر شده و عملکرد شناختی بهتری از خود نشان می دهد.  به عبارت دیگر، براساس این اطلاعات بیمار می تواند الگوهای امواج مغزی خود را به صورت آگاهانه تغییر داده و کنترل کند.

نداشتن عوارض جانبی و اثرات سوء برخی از داروها،داشتن اثرات درمانی پایدار، تعمیم به موقعیت های جدید و بهبود بیماری در مواردی که دارو درمانی تنها علائم را موقتا از بین می برد،از مزیت های عمده این روش می باشد.

مزایای درمان بدون دارو نوروفیدبک

نوروفیدبک مزایای بی شماری را به همراه دارد. برای افرادی که مشکلات رفتاری دارند، می تواند نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس و باور افراد به اينکه می توانند تغيير کنند ايفا کند.

از نظر استرس و اضطراب، به مغز کمک می‌کند تا به محرک‌هایی که احساسات ناراحت‌کننده را توليد می‌کنند، پاسخ مثبت بيشتری نشان دهد. و می‌تواند با بهينه‌سازی عملکرد مغز به افراد کمک کند تا به اوج عملکرد خود برسند.

به طور خاص، بیماران پس از استفاده از نوروفيدبک، بهبود حافظه و تمرکز، کاهش تکانشگری و اضطراب، وضوح ذهنی بهتر، خواب آرام‌تر، بهبود خلق و خو و بسياری از مزايای ديگر را گزارش کرده‌اند.

درمان بدون دارو نوروفیدبک برای چه افرادی کاربرد دارد؟

نوروفيدبک برای همه سنين از کودکی  تا بزرگسالی کاربرد دارد. همانطور که گفته شد نوروفيدبک می تواند به عنوان يک درمان منفرد يا به عنوان يک درمان مکمل در کنار ساير روش های درمانی به کار برده شود. نوروفيدبک می تواند به تقويت تمرکز و سلامت کلی مغز نه تنها در بيماران دارای اختلالات روان بلکه در افرادی که خواهان توانمندسازی و ارتقا مهارت های خود از جمله مهارت های شناختی هستند نيز کاربرد دارد. به بيان ديگر نوروفيدبک برای افراد کاملا سالم و نرمال در جهت بهينه کردن و ابر توانمندسازی مهارت ها  موثر می باشد. به این روش غير دارويی دوپينگ قانونی يا دوپينگ اخلاقی نيز گفته می شود. .

نوروفيدبک به مغز آموزش خود تنظيمی می دهد و باعث کنترل امواج مغزی می شود، بنابراين مغز می تواند به حالت نرمال يا بهينه تر برسد.- خواه هدف حفظ تمرکز باشد يا رسيدن به آرامش.  نوروفيدبک همچنين به عنوان روشی برای افزايش عملکرد ورزشی يا موسيقی و ارتقای عملکرد بهينه در محل کار استفاده می شود.

 

درمان بدون دارو نوروفیدبک - درمان اضطراب بدون دارو - درمان افسردگي بدون دارو - درمان بيش فعالي بدون دارو

:درمان بدون دارو نوروفيدبک در جهت بهبود بسياری از اختلالات به کاربرده می شود از جمله اين اختلالات

درمان بیش فعالی بدون دارو

درمان نقص توجه بدون دارو

درمان اختلال يادگيری

ترک اعتياد بدون دارو

درمان اضطراب بدون دارو

بهبود اختلال طيف اوتيسم

درمان اختلالات رفتاری بدون دارو

بهبود اختلال دوقطبی

بهبود درد مزمن

درمان افسردگی بدون دارو

کاهش سردرد

بهبود اختلال حافظه

کنترل درد

( PTSD)  اختلال استرس پس از سانحه يا

روانگسيختگی

درمان اختلال خواب بدون دارو

ضربه مغزی

و موارد ديگر

اختلالات قابل درمان با نوروفیدبک

درمان بیش فعالی بدون دارو(ADHD)

برخی از والدين خواهان اين هستند که کودکانشان را از مصرف داروهايی مانند ريتالين باز دارند.این گرايش والدين عمدتا دو دليل دارد:يکی اينکه ريتالين گاهی اثربخشی خود را ازدست می دهد و ديگر اينکه عوارض جانبی را سبب می شود.

امروزه نوروفيدبک به عنوان يکی از موثرترين روش های درمانی و جايگزين داروهای شيميايی در کودکان دچار بيش فعالی يا همان ADHD شناخته شده است. به عبارت ديگر تکنيکی جهت درمان بیش فعالی بدون دارو می باشد. هدف درمان به وسيله اين روش اين است که به کودک بياموزيم چطور می تواند رفتار های مغزش را تغيير دهد و در نهایت عملکرد های مربوط به بيش فعالی را از بین ببرد.و توجه وتمرکزش را بهبود بخشد. با ورود به این درمان خيلی سريع متوجه تغييرات کودکتان می شويد.نوروفيدبک موثرترين و ماندگارترين درمان بیش فعالی بدون دارو است..

درمان اختلالات یادگیری

در مورد اختلال يادگيری مانند اختلال در خواندن و نوشتن نوروفيدبک موثر واقع شده و معمولا به کامل کردن يک دوره درمانی، بهبودی ثابتی حاصل می شود.

درمان اضطراب بدون دارو

در حال حاضر درکشور های پيشرفته دنيا قدم اول در درمان اضطراب بدون دارو استفاده از نوروفيدبک و روان درمانی است. برخی از اختلالات اضطرابی که با این روش درمان می شوند ، عبارتند از: اختلال اضطراب فراگير، وسواس فکری عملی، اختلال استرس پس از سانحه(PTSD). از اين رو نوروفيدبک بهترين گزينه براي درمان اضطراب بدون دارو است.

درمان افسردگی بدون دارو

استفاده از نوروفيدبک  در درمان افسردگی بدون دارو منجر به انجام اصلاحات در الگوهای امواج مغزی افراد می گردد. در برخی از کشورها يکی از بهترين و معمول ترين درمان ها برای افسرده خويی نوروفيدبک است.بنابراين نوروفيدبک بهترين گزينه براي درمان افسردگی بدون دارو است

درمان اختلالات خواب بدون دارو

اولين تغييراتی که مراجعان عموما بعد از شروع درمان با نوروفیدبک مشاهده می کنند، تغيير و تنظيم خوابشان است.بنابراين از نوروفيدبک هم در درمان اختلالات خواب نيز می توان استفاده کرد.

کاهش سردرد

نوروفيدبک روشی نوين و بسيار موثر در کاهشی وقوع و شدت سردرد می باشد.روش درمانی نوروفيدبک برای بيماران مبتلا سردرد علاوه بر اثربخشی طولانی مدت، هيچ گونه عارضه ی جانبی نخواهد داشت.

 درمان سوء مصرف مواد بدون دارو

نوروفيدبک وسوسه  و ولع به مصرف مواد مخدر را در فرد کاهش می دهد و در دراز مدت احتمال عود و بازگشت را پايين می آورد.

بهبود کارکرد های شناختی

نوروفيدبک در بهينه سازی تصميم گيری، افزايش خلاقيت، تقويت حافظه، افزايش تمرکز، افزایش هماهنگی جسم و بدن( به ويژه در ورزشکاران)، افزایش توانمندی های هنری از جمله در موسيقی و … تاثير فوق العاده ای دارد.

ضربه مغزی یا تروما

در افرادی که دچار ضربه مغزی يا تروما هستند نوروفيدبک باعث بهبود و کاهش علائم مربوط به  نقص توجه، اختلالات خلقی و تمرکز می شود  و در عين حال انگيزه درمان را بالا میبرد.

نوشتهٔ پیشین
اگر اختلالات اضطرابی درمان نشود چه بر سر زندگی شما می آید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست