واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

 واحد علوم اعصاب شناختی سلامتکده مغز و شناخت آسا

فعالیت‌های واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری) سلامتکده مغز و شناخت آسا ، بر اساس استفاده از تکنولوژی‌های روز و روش‌های درمانیِ پایدار و مؤثر در قالب رویکرد های مبتنی بر شواهد در حال انجام است. در این واحد به مشکلاتی که در اثر اشکالات حافظه، یادگیری، و توجه ایجاد می شوند پرداخته می شود. اختلال یادگیری و اختلال نقص توجه-بیش فعالی، رایج­ ترین اختلالاتی هستند که در واحد شناختی سلامتکده مغز و شناخت آسا مورد ارزیابی و مداخله قرار میگیرند.

نشانه ­های اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) و اختلالات یادگیری (اختلال در خواندن، نوشتن و حل مسایل ریاضی) از سنین پایین خود را نشان داده و در صورت درمان نشدن در بزرگسالی در حوزه های فردی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی فرد مشکل ایجاد می کنند. پیش از این، اولین رویکرد درمانی برای مشکلات ناشی از عدم دقت و توجه و تمرکز استفاده از داروها بود. امروزه روش های مختلفی وجود دارد که می توانند بدون عوارض جانبی دارو این مشکلات را به حداقل رساند.

نمونه خدمات واحد شناختی سلامتکده مغز و شناخت آسا شامل:

آزمون­ های تشخیصی:

آزمون­ های توجه/ تمرکز با بهره مندی از معتبرترین سنجش های ارزیابی شناختیِ موجود در مراکز دانشگاهی بین المللی

آزمون­ های سنجش هوش استنفورد- بینه و وکسلر

آزمون های جامع تشخیصی و توانبخشیِ بهنگام در افت شناختی، دمانس و آلزایمر که به شکل کامپیوتری، مکانیکی و کاغذ و قلمی انجام می شود.

الکتروآنسفالوگرافی کمّی یا نقشه مغزی  (QEEG)

ارزیابی مهارت های تحصیلی وودکاک-جانسون

مداخلات تکنولوژیک عصبی:

تحریک الکتریکی مغز با tDCS،  tACS، tPCS  و tRNS

نوروفیدبک فرکانسی و نوروفیدبک پتانسیل آهستة قشری

بازتوانی شناختی کامپیوتری

مداخلات غیرتکنولوژیک:

کاردرمانی،

آموزش ویژه یادگیری در کودکان، میانسالان و افراد کهنسال

درمانهای شناختی و بازتوانی حافظه و یادگیری به صورت فردی و گروهی

هدف از ارائه این خدمات در واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری) در سلامتکده مغز و شناخت آسا ارتقاء سلامت مغزدر زندگی فردی و اجتماعی فرد است، هرچند برطرف کردن همه نشانه ­های اختلالات یادگیری و شناختی امکان پذیر نباشد. در نظر گرفتن شرایط هیجانی و خانوادگی و ارتباط مستمر با مدرسه و خانواده، از جمله عواملی هستند که کیفیت و پایداری درمان را افزایش می­ دهند. این رویکرد جامع مشکلات فرد را برای ورود دوباره به جامعۀ تحصیلی و شغلی به حداقل رسانده و اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد.

واحد ارزیابی و تشخیص نقطه ی شروع خدمات در واحد حافظه، توجه و یادگیری سلامتکده مغز و شناخت آسا می باشد. تیم مربوطه پس از دریافت شرح حال و انجام آزمون­ های تشخیصی، مراجعانی را که اختلالات حافظه، افت کارکرد شناختی، دمانس، آلزایمر، نقص یادگیری یا اختلال نقص توجه-بیش فعالی یا مشکلات حافظه دارند را به واحد یادگیری و شناخت سلامتکده مغز و شناخت آسا راهنمایی می کنند.

 

فهرست