واحد ارزیابی و تشخیص موسسه سلامتکده مغز و شناخت آسا

واحد ارزیابی و تشخیص یکی از زیر مجموعه های مرکز سلامتکده مغز و شناخت آسا است که نقطه ورود تمامی مراجعین جدید به موسسه در مرحله اول محسوب می شود. طی مرحله اول و در بدو ورود، ارزیابی جامعی از علایم عصب روانشناختی برای تمامی مراجعین مرکز سلامتکده مغز و شناخت آسا صورت خواهد گرفت.

کادر تخصصی مرکزسلامتکده مغز و شناخت آسا شامل متخصصین علوم اعصاب شناختی و روانشناسی است که به ارزیابی تمامی جوانب مشکلات مراجع می پردازند.اطلاعات پیشین مراجع مانند آزمایش های پزشکی، پرونده پزشکی و ارزیابی های عصب روانشناختی، داروهای تجویز شده در گذشته و حال، آزمون های هوش یا شخصیت و …، لازم است در اختیار تیم ارزیابی و تشخیص مرکز سلامتکده مغز و شناخت آسا قرار گیرد.در خصوص مراجعان در سن مدرسه (۶-۱۸ سال)؛ همراه داشتن کارنامه تحصیلی سال های قبل و نسخه ای از عملکرد فعلی مراجع (مانند؛ دفتر مشق، دیکته، ریاضی و … ضروری است. همچنین گزارش معلمان در مورد رفتار مراجع در کلاس مدرسه می تواند بسیار مفید واقع گردد. دفتر نقاشی، کاردستی و همچنین نظر مربی مهد در مورد مراجعین زیر ۶ سال بسیار سودمند خواهد بود.به دلیل ضرورت تکمیل برخی اطلاعات اولیه و آزمون های غربالگری، غالباً یک ساعت پیش از شروع نوبت ارزیابی و تشخیص، مراجع درگیر فرآیند تشخیص خواهد بود.فرآیند تشخیص یک فرآیند پویا است و در طول جلسه ارزیابی و تشخیص و حتی در فرایند مداخلات بازتوانی عصب روانشناختی به آن توجه می شود.طی فرایند ارزیابی و تشخیص تیم تخصصی صرفا به تعیین راهبرد مداخله ای میپردازد که می تواند شامل توانبخشی و یا توانمند سازی عصب روانشناختی و الکتروفیزیولوژی و رویکرد تکنولوژیک عصبی باشد. پس از اتمام جلسه ارزیابی و تشخیص و ورود به بخش بازتوانی عصب روانشناختی، روند مداخله و متعاقباً رفع تدریجی نشانه های مشکل آغاز خواهد شد.

ابزار هاي ارزيابي سلامتکده مغز وشناخت آسا

مجموعه آزمون های کامپییوتری CANTAB

محصول دانشگاه کمبریج و از جمله معتبرترین آزمون های ارزیابی نوروسایکولوژیک در دنیا شناخته شده است. این مجموعه دارای آزمون های متعددی برای ارزیابی اختلالات سیستم اعصاب مرکزی و عملکردهای شناختی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حافظه، دقت و تمرکز، حل مساله، عملکرد اجرایی، شناختی اجتماعی، موتور حسی و حرکتی، توانایی استدلال، تصمیم‌گیری و… می باشد.

2IVA  تست تخصصی بیش فعالی و توجه

این آزمون یک تست نوروسایکولوژی جهت ارزیابی توجه در هر دو حیطه دیداری و شنیداری و عملکرد کنترل تکانش می باشد. در واقع این آزمون توجه دیداری و توجه شنیداری را به صورت مجزا بررسی می نماید و نتیجه را اعلام می نماید. ازجمله مزایای آزمون این است که: به درمانگر در تشخیص دقیق کمک می‌کند، انواع دقت بینایی و شنوایی و تکانشی بودن را اندازه‌گیری می‌کند، بهترین سبک یادگیری کودک را آشکار می‌کند و به دلیل برخورداری از ثبات بالای آزمون ، آزمون مجدد به درمانگر کمک می‌کند تا اثر درمان را بررسی کند.

نقشه رنگی مغزی(QEEG )

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) یک ابزار تشخیصی است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد. با استفاده از QEEG  می توان عملکرد مغز را بررسی کرد و  مشخص نمود که فعالیت الکتریکی در کدام نواحی مغز کم و زیاد شده است و بدین ترتیب نقاط ضعف و قدرت و مشکلات (اختلالات) مغزی بر ما آشکار می شود. اختلالاتی نظیر ADHD، اضطراب، افسردگی، آلزایمر ، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس اجباری  … با استفاده از QEEG قابل تشخیص اند.

نرم افزار  وينا Vienna test

یک زیر گروه از مجموعه آزمون های معتبر و استاندارد عصب شناختی شناخته شده  وینا به اسم SFTEAM Success Factors  Teamsport در دهه اخیر طراحی و در دسترس عموم قرار گرفته است.اين مجموعه داراي آزمون هاي متعددي بوده و به بررسي مولفه هاي متعددي از قبيل توجه، تمرکز، يادگيري، حافظه، هوش، شخصيت، انگيزش، عملکرد تحصيلي، عملکرد شغلي،عملکرد ورزشي و… در گروه هاي سني مختلف مي پردازد.

فهرست