رایحه‌ها و عطرها راهی برای بهبود افسردگی - سلامتکده مغز و شناخت آسا

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که رایحه‌ها و عطرهای آشنا می‌توانند به طور قابل توجهی به افراد مبتلا به افسردگی در یادآوری خاطرات شیرین زندگی‌شان کمک کنند. از این روش می‌توان به عنوان یک رویکرد جدید درمانی در درمان افسردگی بهره برد. در ادامه با سلامتکده مغز و شناخت آسا همراه باشید تا نتایج این مطالعه را مرور کنیم و ببینیم چگونه رایحه‌ها و عطرها راهی برای بهبود افسردگی خواهند بود.

تحقیقات نشان داده است که عطرها و رایحه‌ها در یادآوری خاطرات بسیار قوی تر از نشانه‌های کلامی عمل می‌کنند و خاطراتی که به واسطه رایحه‌ها و عطرها در ذهن انسان زنده می‌شوند بسیار روشن‌تر و واضح‌تر هستند. دلیل آن نیز تحریک مستقیم آمیگدال مغز توسط سیستم بویایی است. شاید برای شما هم پیش آمده است که ناگهان با بوییدن عطر یک ادویه‌ی خاص یا حتی بوی یک لباس خاطراتی شیرین را از سالهای دور بصورت شفاف و زنده به یاد آورده باشید.

در این مطالعه جدید که در ژورنال علمی معتبر JAMA انتشار یافته است پیشنهاد می‌شود که از این روش می‌توان به افراد دارای افسردگی کمک کرد تا از الگوهای فکری منفی خارج شوند و خاطرات مثبت یا خنثی را در مقابله با الگوهای فکری منفی تقویت کنند.

بوییدن یک رایحه آشنا می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند تا خاطرات خاص زندگی‌شان را به یاد بیاورند و به بهبود وضعیت آن‌ها کمک کند.

این مطالعه که توسط تیمی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ انجام شده نشان می‌دهد که رایحه‌ها و عطرها نسبت به کلمات در یادآوری خاطره‌ای از یک رویداد خاص موثرتر هستند و حتی می‌توان از آن‌ها در محیط‌های کلینیکی برای کمک به افراد دارای افسردگی برای خروج از چرخه‌های فکری منفی و تغییر الگوهای فکری استفاده کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که این روش به بهبودی سریع‌تر کمک خواهد کرد.

دکتر کیمبرلی یانگ، یک پژوهشگر علوم اعصاب که در زمینه خاطرات تحقیق می‌کند دریافت که تحریک آمیگدال (همان قسمتی از مغز که نه تنها واکنش‌های “جنگ یا گریز” را کنترل می‌کند بلکه توجه و تمرکز به رویدادهای مهم را نیز هدایت می‌کند) به یادآوری خاطرات نیز کمک می‌کند. همچنین می‌دانیم که افراد مبتلا به افسردگی در یادآوری برخی از خاطرات خاص زندگی‌شان مشکل دارند. یانگ می‌گوید تعجب کردم زمانی که دیدم هیچکس پیش از این به بررسی و مطالعه “یادآوری خاطرات در افراد دارای افسردگی با استفاده از نشانه‌های بویایی نپرداخته بود.” زیرا می‌دانیم که در افراد سالم “رایحه‌ها می‌توانند خاطرات را به گونه‌ای روشن و واقعی در ذهن انسان زنده کنند.

در این مطالعه، یانگ و همکارانش به شرکت‌کنندگان تعدادی از ویال‌های شیشه‌ای حاوی عطرهای آشنایی مانند پرتقال، قهوه، واکس کفش و… را ارائه دادند و از شرکت‌کنندگان خواستند تا آن‌ها را بو کنند، سپس از از آن‌ها خواستند تا یک خاطره خاص را به یاد بیاورند، مهم نیست که خوب یا بد باشد. آن‌ها دریافتند که یادآوری خاطرات در افرادی که این نشانه‌های بویایی دریافت کرده بودند قوی‌تر بود و همچنین بیشتر احتمال داشت که یک خاطره از یک رویداد خاص را به یاد بیاورند (برای مثال، خاطره‌ی رفتن به کافی‌شاپ در جمعه گذشته) تا اینکه خاطرات کلی را به یاد بیاروند (این که قبلاً به کافی‌شاپ رفته‌اند).

همچنین در این مطالعه نشان داده شد که خاطراتی که با بو تحریک شدند بسیار روشن‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسیدند. یانگ با هیجان بیان می‌کند که حتی با وجود اینکه از شرکت‌کنندگان خواسته نشده بود که خاطرات مثبت را به یاد بیاورند، نتایج نشان می‌دهند که شرکت‌کنندگان بیشتر احتمال داشت که رویدادهای مثبت را به یاد بیاورند.

اگر ما حافظه را بهبود بخشیم، می‌توانیم حل مسئله، تنظیم احساسات و دیگر مشکلات عملکردی که افراد دارای افسردگی اغلب تجربه می‌کنند را نیز بهبود بخشیم.

 

اگر برای افسردگی خود نیاز به مشاوره و روش‌های نوین درمانی دارید می‌توانید از کمک متخصصین ما در سلامتکده آسا کلینیک فوق تخصصی مغز و شناخت کمک بگیرید.

 

گردآوری و ترجمه: تیم سلامتکده مغز و شناخت آسا

منبع: +


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *