خدمات adhd در دختران - سلامتکده مغز و شناخت آسا

طبق گزارش جدید منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC1 کودک از هر 9 کودک در ایالات متحده، در سنین 3 تا 17 سال، به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) مبتلا هستند. این گزارش ADHD را به عنوان یک نگرانی رو به افزایش در حوزه سلامت عمومی معرفی می‌کند. در ادامه با سلامتکده مغز و شناخت آسا همراه باشید تا نتایج این گزارش را مرور کنیم و به برخی از نکته‌های مفید که لازم است والدین در مورد ADHD بدانند بپردازیم.

تحقیقات نشان می‌دهند که در سال 2022، بیش از 7 میلیون کودک و نوجوان در ایالات متحده تشخیص ای‌دی‌اچی‌دی دریافت کرده‌اند که این تعداد یک میلیون بیشتر از آمار سال 2016 در این کشور است. به گفته ملیسا دانیلسون، متخصص آمار مرکز ملی CDC و نویسنده اصلی این مطالعه، این افزایش تشخیص‌ها در دوران همه‌گیری کرونا جمع‌آوری شده است و نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان در دوران کرونا استرس، افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه کرده‌اند.

او می‌گوید

بسیاری از این تشخیص‌ها ممکن است نتیجه ارزیابی کودک برای یک تشخیص دیگر مانند اضطراب یا افسردگی بوده باشد و پزشک متوجه شده باشد که کودک ADHD نیز دارد.

تفاوت دختران و پسران در ADHD

افزایش آگاهی نسبت به ADHD و روش‌های مختلف بروز آن در کودکان نیز می‌تواند توضیح‌دهنده افزایش آمار تشخیص‌ها باشد. دانیلسون می‌گوید که این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا دختران در حال حاضر بیشتر از گذشته تشخیص ADHD می‌گیرند. او اشاره می‌کند که در گذشته ADHD بیشتر به عنوان یک اختلال پسران شناخته می‌شد که  بیتشر با بیش‌فعالی و تکانش‌گری نمایان می‌شد.

پسران معمولاً ADHD را به صورت بیش‌فعالی یا تکانش‌گری نشان می‌دهند، جایی که ممکن است به خیابان بدوند یا از چیزهایی بپرند که احتمال آسیب دیدن آن‌ها را بیشتر می‌کند.

در حالی که دختران تمایل دارند ADHD خود را به صورت بی‌توجهی نشان دهند. آن‌ها ممکن است خیالبافی کنند یا تمرکز نداشته باشند یا به شدت روی یک وظیفه خاص که ممکن است وظیفه مورد نیاز نباشد، متمرکز شوند.

روش‌های درمانی

دکتر مکس ویزنیتزر، استاد نورولوژی کودکان در دانشگاه کیس وسترن ریزرو، معتقد است که برخی والدین ممکن است به دلیل نگرانی‌های نادرست از مصرف داروهای ADHD برای کودکانشان خودداری کنند. او می‌گوید: “این افسانه که داروهای ADHD اعتیادآور هستند، نادرست است.” او تاکید می‌کند که مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به ADHD که درمان می‌شوند، هیچ افزایش خطری برای سوءمصرف مواد ندارند. ویزینیتزر می‌گوید که دارو می‌تواند به کودکان کمک کند تا با کنترل علائم تکانش‌گری، بیش‌فعالی و بی‌توجهی بهتر تمرکز کنند.

دکتر ویزنیتزر همچنین تاکید می‌کند درمان ADHD نیازمند آموزش‌هایی است که می‌تواند به کودکان و والدینشان راهبردهای رفتاری و آموزشی برای مدیریت این وضعیت را آموزش دهد.

 

اختلال ADHD ممکن است تنها نباشد

مطالعه دیگر نشان می‌دهد که تقریباً 78 درصد از کودکان مبتلا به ADHD حداقل یک اختلال دیگر نیز دارند. از شایع‌ترین این اختلالات می‌توان به مشکلات رفتاری یا اختلالات خلقی، اضطراب و تاخیرات رشدی و… اشاره کرد. کودکان مبتلا به ADHD در معرض خطر بیشتری برای دیگر مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب و سوءمصرف مواد قرار دارند و اگر مراحل درمان آغاز نشود، می‌تواند خطرات جدی سلامتی در بزرگسالی را افزایش دهد.

 

نتیجه گیری

افزایش آگاهی در جامعه و تشخیص زودهنگام ADHD در کودکان و نوجوانان نشان‌دهنده توجه بیشتر به این اختلال و نیاز به راهکارهای درمانی موثر است. با توجه به اهمیت درمان‌های دوگانه دارویی و غیر دارویی همچون روش‌های شناختی-رفتاری و روش‌های نوین (همچون بهره‌گیری از نوروفیدبک)، والدین لازم است که از منابع به روز استفاده کرده و با متخصصان مشورت کنند تا بهترین روش‌های ممکن برای مدیریت و درمان ADHD در فرزندانشان را در پیش بگیرند.

 

گردآوری و ترجمه: تیم سلامتکده مغز و شناخت آسا

منبع: +

اگر برای کودک خود نیاز دارید روش‌های نوین درمانی ADHD را تجربه کنید می‌توانید از متخصصین ما در کلینک فوق تخصصی مغز و شناخت آسا کمک بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *