خدمات حرفه ای ترک سیگار با روش های غیر دارویی در سلامتکده آسا کلینیک فوق تخصصی مغز و شناخت

ما دهه‌ها است که می‌دانیم سیگار کشیدن به مشکلات جدی سلامتی منجر می‌شود. مشکلاتی بسیار بزرگی از جمله سرطان، بیماری‌های قلب، بیماری‌های ریه، انواع سکته، دیابت و… از جمله این تهدیدها هستند. با این حال با وجود خطرات بزرگ سلامتی که کشیدن سیگار ایجاد می‌کند، ترک سیگار برای بسیاری از افراد چالش بزرگی است، زیرا نیکوتین موجود در سیگارها بسیار اعتیادآور است. در ادامه با سلامتکده مغز و شناخت آسا، کلینیک فوق تخصصی مغز و شناخت، همراه باشید تا با برخی از روش‌های موثر غیر دارویی برای ترک سیگار آشنا شوید.

یک پژوهش و بررسی سیستماتیک جدید که در ژورنال علمی معتبر BMC Medicine منتشر شده است، با دقت به بررسی مداخلات غیر دارویی برای کمک به افراد در ترک سیگار پرداخته است. این مطالعه نتایج 145 پژوهش که از سال 1996 تا 2022 انجام شده‌اند را مورد بررسی قرار داده و 20 نوع مداخله مختلف را که بدون دارو به ترک سیگار کمک می‌کنند، ارزیابی کرده است. از جمله این مداخلات می‌توان به درمان‌های شناختی رفتاری و مشاوره روانشناسی حرفه‌ای اشاره کرد.

این پژوهش نشان می‌دهد که بیش از 50 درصد از مطالعات در این بررسی نتیجه مثبت گرفته‌اند که یک مداخله خاص موثر است. از میان این مداخلات، آموزش شناختی رفتاری، مشاوره روانشناسی حرفه‌ای و مصاحبه‌های انگیزشی روانشناسی بسیار موثر بوده‌اند.

 

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی-رفتاری به شرکت‌کنندگان مهارت‌های بهتری برای مقابله با تمایلات و احساسات منفی در جهت ادامه قطع مصرف ارائه داده است. این مطالعه نشان می‌دهد که  88 درصد از پژوهش‌های مربوط به درمان‌های شناختی-رفتاری، آن را در مواجهه با علائم ترک سیگار موثر دانسته‌اند.

 

مشاوره حرفه‌ای و مصاحبه‌های انگیزشی

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که مشاوره روانشناسی حرفه‌ای و مصاحبه‌های انگیزشی حرفه‌ای که توسط پزشکان و روانشناسان دارای تخصص ارائه می‌شود برای افرادی که انگیزه کمتری برای ترک دارند، موثر است.

 

برنامه‌های آنلاین و مشاوره تلفنی

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد برنامه‌های آنلاین ترک سیگار که توسط متخصصین ارائه می‌شود می‌تواند در ترک سیگار موثر باشد. به خصوص روش‌های آنلاینی که بصورت مشاوره تلفنی فعال اجرا می‌شوند بیشترین شواهد را برای تاثیر مثبت در ترک سیگار نشان می‌دهند.

 

نتیجه نهایی

این پژوهش نشان داد که شواهد بسیار روشنی وجود دارد که مداخلات غیر دارویی برای کمک به ترک سیگار موثر هستند. تحقیقات بیشتر می‌تواند به مسئولان بهداشت عمومی کمک کند تا بهتر درک کنند کدام نوع مداخله برای افراد مختلف بهترین است و راه‌هایی برای جلوگیری از بازگشت شرکت‌کنندگان به سیگار پیدا کنند.

گردآوری و ترجمه: تیم سلامتکده مغز و شناخت آسا

منبع: +

 

اگر به دنبال روش‌های غیر دارویی در ترک سیگار هستید، می‌توانید از متخصصین سلامتکده آسا کلینیک فوق تخصصی مغز و شناخت کمک بگیرید. از این صفحه می‌توانید با یکی از روش‌های دریافت نوبت با متخصصان ما در ارتباط باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *