اختلالات يادگيری چه انواعی دارد؟
اختلالات یادگیری می تواند ناشي يا همراه با اختلالاتي مانند نقص توجه- بيش فعالي(ADHD) ، اختلال طیف اوتیسم (ASD) ، مشکلات رفتاری و آسیب مغزی (TBI) باشد. کودکانی که دارای مشکلات یادگیری هستند ممکن است به اندازه همکلاسی های خود باهوش باشند ، اما در ظرفیت تحصیلی خود مشکل دارند. اختلالات یادگیری در هر سني مي تواند رخ دهد. اغلب در دوران کودکی و با انواع مشکلات مربوط به مهارت های یادگیری مانند خواندن ، نوشتن و ریاضی تشخیص داده می شوند. با این حال ، اختلال يادگيري همچنین می تواند در دوران بزرگسالان بروز کند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند مدیریت زمان و سازماندهی ،حافظه کوتاه مدت و توانایی تمرکز و توجه شود.

کودکاني که با اختلالات یادگیری دست و پنجه نرم می کنند مشکلات مختلفی دارند که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. کودکان ممکن است در خواندن، نوشتن و رياضي مشکل داشته باشند و با مشکلاتي از قبيل وارونه نويسي، جا انداختن حروف ؛ غلط املايي و … رو به رو باشند. اختلال يادگيري ممکن است تا بزرگسالي ادامه پيدا کند. بزرگسالان نيز ممکن است در خواندن و نوشتن مشکل داشته باشند. علاوه بر این ، بسیاری از کودکان و بزرگسالان داراي اختلال يادگيري در حافظه کوتاه مدت دچار ضعف و ناتواني هستند.

عوامل موثر در بروز اختلال يادگيري
عوامل متعددی می توانند در ایجاد اختلال یادگیری نقش داشته باشند مانند:
ضربه تولد (آسیب مغزی ناشی به هنگام تولد)
ضربه مغزي
ژنتيک
عوامل رواني
مصرف الکل و مواد مخد مادر در دوران بارداري
بیماری دوران کودکی
قرار گرفتن در معرض سموم محیطی

انواع مشکلات همراه با اختلالات یادگیری
انواع مختلفی از اختلالات با اختلال يادگيري همراه هستند يا باعث آن هستند که رايجترين آنها عبارتند از:
نوع 1: نقص توجه – بيش فعالي(ADD/ADHD)
اختلال نقص توجه – بیش فعالی (ADHD) یک اختلال مبتنی برعملکرد ناهنجار الگوي امواج مغزي است باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات مانند اختلال در توجه ، حواس پرتی ، بی نظمی ، به تعویق انداختن می شود. اختلال نقص توجه – بيش فعالي شايع ترين مشکل یادگیری در کودکان است .
نوع 2: اختلالات طیف اوتیسم
اختلالات طیف اوتیسم (ASD) با تاخیر در رشد ، مشکلات ارتباطی ، مهارتهای اجتماعی غیر عادی ، اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری مشخص می شود. شیوع اختلالات طیف اوتیسم با سرعت نگران کننده ای در چند دهه گذشته افزایش یافته است.
نوع 3: اختلالات روان
اضطراب امتحان ، مشکل در صحبت کردن در جمع همسالان ، نداشتن انگیزه و تکانشگري می تواند منجر به مشکلات متعددی در مدرسه شود
نوع 4: مشکلات رفتاری
تقریباً همه کودکان و نوجوانان گاهي رفتارهاي پرخاشگري و تکانشگري دارند ، با همکلاسی ها پرخاش مي کنند یا در کلاس عصبانی مي شوند. وقتی این نوع رفتار تبدیل به یک الگوی طولانی مدت با پیامدهای منفی شود ، یک مشکل رفتاری تلقی می شود
نوع 5: ضربه مغزی
بسیاری از مردم نمی دانند که صدمات خفیف مغزی می تواند منجر به گیجی ، مشکل در تمرکز و توجه ، مشکلات حافظه ، اضطراب ، افسردگی و موارد دیگر شود که همه اینها می تواند عملکرد تحصیلی را مختل کند.
نوع 6: نارساخوانی
نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که خواندن ، نوشتن و املا را با مشکل رو به رو می کند. اگرچه بسیاری از مردم تصور می کنند که نارساخوانی یک مشکل بینایی است ، اما متخصصين معتقدند که به دلیل مشکلاتی در تشخیص صداهای گفتار و ارتباط آنها با کلمات و حروف است ، چیزی که “رمزگشایی” نامیده می شود.
اختلال يادگيري اگر به موقع تشخیص داده نشوند و درمان نشوند، می توانند اثر جدی را بر زندگی فرد داشته باشند. به عنوان مثال، کودکانی که در مدرسه ابتدایی یاد نمی گیرند، نمی توانند در مراحل بعدي تحصيلي موفق شود در نتيجه ناامید می شود وعزت نفس پایین او کاهش مي يابد. بنابراين با تشخيص دقيق و سريع اختلال يادگيري کمک موثري به اين افراد مي توان کرد.

مراحل تشخيص اختلال يادگيري در سلامتکده مغز وشناخت آسا در اصفهان
در اين سلامتکده به عنوان يک مرکز تخصصي در اصفهان براي تشخيص اختلال يادگيري از روش هاي مختلف ارزيابي هاي جامع عصب شناختي استفاده مي شود.ابتدا يک تست هوش کامپيوتري جهت غربالگري انجام مي شود تا مشکل هوشي بررسي شود. کودک بايد هوش نرمال داشته باشد و در صورتي که ضريب هوشي کودک از نرمال پايين تر باشد ديگر تشخيص براي وي اختلال درهوش مي باشد و نه اختلال يادگيري. در مرحله بعد انجام ارزيابي هاي عصب شناختي کامپيوتري براي تعيين اينکه مشکل نقص توجه – بيش فعالي است يا اختلال يادگيري و يا هر دومورد اختلال بيش فعالي و اختلال يادگيري بايد در درمان مورد توجه قرار گيرند. و انجام يکسري تست هاي شناختي ديگر که کمک به بررسي بهتر اختلال يادگيري کودک مي کند . در آخر جامع ترين روش نوع ارزيابي يعني نقشه رنگي مغز (QEEG)انجام مي شود.

نتايج حاصل از نقشه رنگي مغز در افراد مبتلا به اختلالات يادگيري
نتايج حاصل از نقشه رنگي مغز(QEEG) نشان می دهد که اختلالات یادگیری ، مسائل مربوط به توجه و سایر مشکلات رفتاری ناشی از تنبلی یا عدم تلاش نیست ، بلکه ناشی از تفاوت در عملکرد الگوي امواج مغزي در مناطق مختلف مغز است. افراد دارای اختلال یادگیری در قسمت هايي از مغز که مربوط به فرآيند هاي شناختي موثر در يادگيري(از جمله زبان ، نوشتن ، خواندن ، حل مسئله ، توجه ، حافظه ، ریاضی و پردازش اطلاعات) عملکرد نامناسبي دارد. به ويژه قشر جلویی ، که به شما امکان می دهد تمرکز کنید ، برنامه ریزی کنید و کارهای خود را دنبال کنید. هنگامی که کودکان مبتلا به اختلال يادگيري سعی می کنند تمرکز کنند ، فعاليت امواج مغزي در قشر جلویی پیشانی کاهش می یابد و تمرکز را دشوار می کند. ميزان فعاليت امواج مغزي مي تواند کم يا زياد باشد. نقشه رنگي مغز فعالیت بيش از حد الگوي امواج مغزي را در گانگلیون های پایه و در سیستم لیمبیک نشان مي دهد. علاوه بر اين فعالیت پایین در لوب گیجگاهی چپ همراه با کم کاری در قشر پیش پیشانی در افراد مبتلا به نارساخوانی مشاهده می شود.

همانطور که گفته شد اختلال يادگيري در اثر عملکرد متفاوت الگوي امواج مغزي ايجاد مي شود بنابراين الگوي امواج مغزي دو فرد مبتلا به اختلال يادگيري به هم شبيه نيست.به همین دلیل يک برنامه درماني براي همه افراد مبتلا به اختلال يادگيري موثر نخواهد بود. ممکن است يک برنامه درماني که براي يک فرد موثر مي باشد براي نفردوم بي فايده و نا مناسب باشد. متخصصين سلامتکده آسا به عنوان يک مرکز جامع در اصفهان دقيق ترين وموثرترين برنامه درماني را با پردازش دقيق داده هاي نقشه رنگي مغز طراحي و اجرا مي کنند .. به همین دلیل است که ما یک برنامه درمانی تخصصي برای هر فرد بر اساس نوع عملکرد و الگوي امواج مغزي او طراحي می کنیم.

اين برنامه درماني مي تواند شامل انواع مختلفي از روش هاي درماني باشد.اما ما پايدارترين و بي عارضه ترين روش درماني يعني نوروتراپي را انتخاب مي کنيم.يکي از تکنيک هاي نوروتراپي نوروفيدبک يا تنظيم امواج مغزي است.کلينيک هاي زيادي در اصفهان از روش نوروفيدبک استفاده مي کنند اما بدون مشخص کردن برنامه درماني از طريق نقشه مغزي انجام ميشود. انجام دقيق و تخصصي نوروفيدبک براي اختلال يادگيري باعث بهبود کارکرد مغز فرد مي شود. درمان اختلال یادگیری با نوروفیدبک به همراه اختلال های گفته شده کاملا مفید است و با خیال راحت میشود از این روش درمانی نوین برای کودکان و بزرگسالان استفاده کرد.
علاوه بر اين هزينه نوروفيدبک نسبت به ساير روش هاي درماني در اصفهان و همچنين از نظر زمان بر بودن بصرفه و مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *