اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) چطور شکل می گیرد؟
بسیاری از مردم در طول زندگی خود در معرض آسیب هاي مختلف قرار می گیرند ، چه خودشان مستقيما درمعرض آسيب قرار بگيرند و چه صرفا مشاهده گر باشند. معمولاً اين آسيب ها باعث به وجود آمدن طیف گسترده ای از احساسات و افکار ناراحت کننده مي شود که ممکن است روز ها ، ماه ها و حتي سالها فرد را درگير کند و باعث مختل شدن زندگي فردي و اجتماعي او شود. در اکثر افراد ، این احساسات به طور طبیعی با گذشت زمان فروکش می کند. اما با این حال در برخی دیگر ، همچنان باقی می ماند و به علائم مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تبدیل می شود ، یک وضعیت بالقوه ناتوان کننده که می تواند زندگی شما را مختل کند.

ثابت شده است که قرار گرفتن مکرر در معرض ضربه و استرس ناشی از آن ضربه بر سلامت روانی تأثیر قابل توجهی می گذارد و می تواند برای زندگی شخصی و حرفه ای آنها مخرب باشد . اگرچه استرس پس از سانحه می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد ، اما یک اختلال روانی محسوب نمي شود. با این حال ، در صورت عدم درمان ، اختلال استرس پس از سانحه می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند و حتی می تواند منجر به خودکشی شود.اختلال استرس پس از سانحه می تواند در هر سنی ، از جمله کودکان و به هر کسی از هر ملیت ، هر شغل ، هر قومیت – ضربه بزند.

شايع ترين علائم اختلال استرس پس از سانحه
زماني که یک رویداد آسیب زا رخ مي دهد، افراد ممکن است مجموعه ای از واکنش های ناراحت کننده را تجربه کنند. مغز ما به گونه ای است که به ما در مورد وجود و تهدید خطر هشدار می دهد ، بنابراین استرس پس از سانحه به عنوان يک پاسخ بیولوژیکی و روانی به ضربه کاملا طبیعی است. این علائم معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد. اما هنگامی که علائم و نشانه ها ادامه همچنان ادامه پيدا کند ، نشانه اختلال استرس پس از سانحه است. به طور کلی ، هر رویداد ترسناک ، خطرناک یا تهدید کننده زندگی می تواند علائم اختلال استرس پس از سانحه را تحریک کند. علائم می تواند شامل خاطرات (مانند فلاش بک و کابوس) ، اجتناب از افراد یا چیزهایی که یادآور رویداد هستند و رفتارهای خود تخریبی باشد.

علت اختلال استرس پس از سانحه
علاوه بر یک حادثه آسیب زا ، شما همچنین می توانید با قرار گرفتن در معرض موقعیت های خشونت آمیز و خطرناک از طریق رسانه ها یا سایر روش های غیر مستقیم ، نيز دچار اختلال استرس پس از سانحه شوید. برخی از علل اختلال استرس پس از سانحه عبارتند از:
جنگ
سوء استفاده در دوران کودکی
تجاوز جنسی یا سایر تجاوزهای فیزیکی
قرار گرفتن مکرر در معرض خشونت
دیدن کسی که مجروح شده یا کشته شده
تصادفات اتومبیل
بلایای طبیعی
آدم ربایی

عملکرد متفاوت مغز افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
با توجه به نتايج حاصل از نقشه رنگي مغز(QEEG) عملکرد مغز در لمبیک ، گانگلیون های پایه و حلقوی قدامی سینگولا بيشتر از ساير قسمت هاي مغز مي باشد. نقشه رنگي مغز(QEEG) نشان می دهد که علائم و رفتارهای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از تغییرات در عملکرد امواج مغزي است.
نقشه رنگي مغز(QEEG) به شما کمک می کند تا موثرترين برنامه درماني براساس عملکرد مغز شما انتخاب و انجام شود .

درمان اختلال استرس پس از سانحه در سلامتکده مغز وشناخت آسا
اکثرمتخصصان هرگز عملکرد مغز را ارزيابي نمي کنند و فقط می توانند ارزیابی خود را بر اساس علائم انجام دهند ، به همین دلیل است که اختلال استرس پس از سانحه اغلب تشخیص داده نمی شوند یا اشتباه تشخيصص داده می شود. در نتيجه با تشخيص اشتباه درمان نادرست انجام می شود. نقشه رنگي مغز مي تواند گزينه مناسبي براي ارزيابي و تشخيص دقيق باشد.با انجام نقشه رنگي مغز مي توان اختلال استرس پس از سانحه را تشخيص و آن را از ساير اختلالات متمايز کرد. در سلامتکده مغز وشناخت آسا در اصفهان از طريق ارزيابي جامع از جمله نقشه رنگي مغز(QEEG) ، راه برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه هموار می شود تا تشخیص دقیق و درمان موثرتری برای بهبود سریعتر داشته باشند.

ما از به روزترين و موثرترين برنامه هاي درماني يعني نوروتراپي براي افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه استفاده مي کنيم. اين روش شامل دو بخش تنظيم امواج مغزي( نوروفيدبک) و تحريک و تعديل امواج مغزي(TDCS و tACS) مي باشد. نوروفیدبک و tDCS یک درمان نوآورانه برای اختلال استرس پس از سانحه است و در کاهش علائم کلی اختلال استرس پس از سانحه، از جمله علائم نوروبیولوژیک اساسی، نوید بخش است .هزینه درمان اختلال استرس پس از سانحه با نوروفیدبک , tDCS به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار تعداد جلسات درمانی است.و از نظر بصرفه بودن نسبت به ساير روش هاي درماني ناپايدار مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *