منظور از مشکلات حافظه و زوال عقل چیست؟

گم کردن کلیدها یا فراموش کردن نام کسی لزوماً به این معنا نیست که شما مبتلا به زوال عقل هستید. با این حال ، مشکلات پیش رونده حافظه و کاهش مهارت های شناختی ممکن است علائم هشداردهنده یک مشکل جدی تر ، مانند بیماری آلزایمر ، که شناخته شده ترین و شایع ترین نوع زوال عقل است ، باشد. زوال عقل یک اصطلاح کلی است که به دسته ای از بیماریهای دژنراتیو مغزی اشاره می کند که بر عملکردهای مهم مغز تأثیر می گذارد و می تواند باعث از دست دادن حافظه ، اختلال شناختی و تغییر شخصیت و رفتار شود.
چه کساني دچار مشکل حافظه ميشوند؟
75 درصد از افراد مسن از مشکلات حافظه رنج می برند. فراموشی و از دست دادن حافظه تنها در افراد مسن دیده نمی شود. بلکه کودکان ، بزرگسالان جوان و کسانی که در سنین میانسالی هستند نیز ممکن است مشکلات حافظه را تجربه کنند.

چه عواملی باعث مشکلاتي در حافظه می شود؟

عوامل متعددی ممکن است در مشکلات حافظه نقش داشته باشند ، از جمله:
سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر/زوال عقل
آسیب مغزی مغزی (TBI)
چاقی و رژیم غذایی ضعیف
سوء مصرف مواد
افسردگی
نقص توجه- بيش فعالي ADD/ADHD
برخی داروها
بیماری قلبی
قرار گرفتن در معرض سموم
تیروئید کم کار
دیابت
فشار خون بالا
بیماری پریودنتال
التهاب مزمن
سرطان/شیمی درمانی
آپنه خواب

چرا در اصفهان سلامتکده مغزو شناخت آسا را برای درمان مشکلات حافظه انتخاب می کنیم؟


در سلامتکده مغز و شناخت آسا ، ما از نقشه رنگي مغز(QEEG) به عنوان يکي از ارزیابی هاي جامع در سلامتکده آسا در اصفهان استفاده می کنیم . ارزيابي هاي ديگري از جمله ارزيابي هاي عصب شناختي براي بررسي مشکلات حافظه در اين سلامتکده نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.بر اساس همه این اطلاعات ، ما می توانیم علل اصلی مشکلات حافظه را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی مشخصی برای بهبود حافظه ایجاد کنیم. برنامه درماني ما براي بهبود حافظه در حال حاضر به تعداد زيادي مراجعه کننده کمک کرده است تا حافظه و توانایی های شناختی خود را بهبود بخشند.

مغزهای دارای مشکلات حافظه به طور متفاوتی کار می کنند:
فرایندهای زوال عقل در مغز قبل از طاهر شدن علائم شروع مي شود. با استفاده از نقشه رنگي مغز به عنوان يکي از بزرگترین ابزارهای ارزيابي جامع مغز می توان الگوهای غیرطبیعی امواج مغزي و فعاليت الکتريکي مغز را که در بروز زوال عقل نقش دارند را در اوایل دوره بیماری و در برخی موارد حتی قبل از بروز علائم نشان داد. تشخیص داده شده به وسيله نقشه رنگي مغز به افراد این امکان را می دهد که در مراحل اولیه و زمانی که روش هاي درماني موثر واقع مي شوند ، تحت درمان قرار گیرند. نقشه رنگي مغز همچنین می تواند الگوهای مغزی مرتبط با سایر شرایط را نشان دهد که می تواند باعث ايجاد مشکلات حافظه شوند.
انواع متداول زوال عقل و علائم مرتبط با آن


زوال عقل یک اختلال ساده نیست. این یک اصطلاح برای اختلالات عصبی و شرایطی است که حافظه ، عملکرد شناختی و مهارت های تفکر را مختل می کند. آنها همچنین می توانند بر احساسات ، رفتار و روابط فرد تأثیر بگذارند.
نوع اول: بیماری آلزایمر
60 تا 80 درصد موارد زوال عقل را بیماری آلزایمر تشکیل می دهد. الگوی مغزی آن فعالیت کم در حلقوی سینگولی خلفی ، لوب های آهیانه ای و لوب های گیجگاهی است. در مراحل بعدی آلزایمر ، فعالیت کم اغلب به مناطق دیگر مغز ، از جمله لوب های جلویی گسترش می یابد. تحقیقات نشان داده است که نقشه رنگي مغز(QEEG) می تواند الگوی جریان الکتريکي بسیار پایین بیماری آلزایمر را تا 9 سال قبل از شروع علائم قابل تشخیص مشخص کند. این ظرفیت نقشه رنگي مغز(QEEG) به ویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر دارند بسیار ارزشمند است.
علائم رایج در بیماری آلزایمر:
از دست دادن حافظه
مشکلات مربوط به اعداد
مشکل در انجام کارهای آشنا
مشکلات ساختن چیزها
مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
گم شدن سردرگمی با زمان ، تاریخ یا مکان
مشکل در تفسیر آنچه دیده می شود
مشکلات قضاوت
تغییر در خلق و خو یا شخصیت
نوع دوم: دمانس لوب گيجگاهي
دمانس لوب پیشانی-گیجگاهی یک بیماری تخریب کننده عصبی است و همانطور که از نامش مشخص است بر عملکرد لوب پیشانی و گیجگاهی تأثیر می گذارد. این بیماری باعث کاهش جریان خون و فعالیت کم در این مناطق مهم مغز می شود که وظیفه تفکر ، رفتار و حافظه را بر عهده دارند . 10-15 درصد از افراد مبتلا به زوال عقل به این نوع مبتلا هستند. اين نوع از زوال عقل اغلب در 50 و 60 سالگی ایجاد می شود ، اگرچه ممکن است زودتر نيز شروع شود. گاهی اوقات این نوع زوال عقل به اشتباه به عنوان اختلال دوقطبی دیررس تشخیص داده می شود زیرا برخی از علائم دو اختلال همپوشي دارند. نتايج حاصل از نقشه رنگي مغز (QEEG)براي هر دو اختلا متفاوت است.
علائم شایع در دمانس لوب پیشانی-گیجگاهی:
رفتار نامناسب از دست دادن محدودیت/افزایش تکانشگری
مشکلات زبان یا گفتار
از دست دادن حافظه
مشکلات شناختی
بی تفاوتی
اختلال شخصيت
مشکلات زبان
نوع سوم: دمانس مرتبط با الکل
دمانس مرتبط با الکل ناشی از مصرف زیاد یا سوء مصرف الکل است. الکل برای مغز بسيار مضر است ، بنابراین استفاده طولانی مدت باعث اختلال در عملکرد مغز در طول زمان می شود و باعث آسیب پذیری مغز در برابر یک فرآیند دژنراتیو می شود. تصور می شود که کمبود ویتامین (به ویژه کمبود تیامین) ، که معمولاً در افراد الکلی یافت می شود ، نقش مهمی در زوال عقل مربوط به الکل دارد.
علائم شایع دمانس مرتبط با الکل:
مشکلات تعادل
مشکلات حافظه
مشکل در یادگیری اطلاعات جدید
تفکرات مبهم
بی نظمی
مشکلات اجتماعی
از دست دادن انگیزه یا ابتکار
مشکلات زبان
خوش خلقی
اختلال شخصيت
نوع چهارم: دمانس عروقي
10 درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل از زوال عقل عروقی رنج می برند. این نوع زوال عقل در نتیجه بیماریها و شرایطی ایجاد می شود که باعث التهاب یا آسیب عروق خونی شده و در نتیجه جریان خون در مغز را محدود می کند. از جمله:
فشار خون بالا
آرترواسکلروز (سخت شدن عروق)
کلسترول بالا
دیابت
چاقی
بیماری عروق مغزی (عروق خونی) و سکته مغزی
لوپوس اریتماتوز
آپنه انسدادی خواب درمان نشده
عفونت های مغزی
آسیب تروماتیک مغز
افسردگی درمان نشده
سیگار کشیدن
با سکته مغزی ، ممکن است فرد بلافاصله بسته به ناحیه آسیب دیده دچار علائم زوال عقل شود. با این حال ، علائم نیز می توانند در طول زمان در نتیجه اختلال در شریان هاي مغز ایجاد شوند.
علائم دمانس عروقی بسته به این که کدام قسمت از مغز بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار دارد می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل چندین مورد از موارد زیر باشد:
مشکلات تفکر
گیجی
مهارت استدلال و برنامه ریزی ضعیف
مشکل در تصمیم گیری
مشکلات حافظه
تمرکز ضعیف
مشکل در یافتن کلمات
مشکل در موقعیت های اجتماعی
خنده یا گریه غیرقابل کنترل
بیقراری یا تحریک پذيري
مشکل در راه رفتن
بی اختیاری ادرار
اگرچه الگوي امواج مغزي تحت تاثير زوال عقلي عروقي براي هر فرد متفاوت است و لي نقشه رنگي مغز(QEEG) مي تواند مناطقي که فعاليت امواج کم شده را شناسايي کند.
نوع پنجم: هیدروسفالی فشار طبیعی
هیدروسفالی فشار معمولي در اثر تجمع غیر طبیعی مایع در مغز ایجاد می شود و باعث می شود که بطن ها بزرگ شده و قسمت هایی از مغز را که در راه رفتن ، کنترل مثانه و فرآیندهای شناختی دخیل هستند تحت فشار قرار دهندو علائمی را شبيه علائم بیماری آلزایمر و پارکینسون را ا يجاد مي کند.اين اختلال اغلب اشتباه تشخيص داده مي وشد که نقشه رنگي مغز براي تشخيص اين اختلال ابزار بسيار مناسبي است و فرد مي تواند با تشخيص بهنگام هرچه سريع تر به مراقبت های فوری پزشکی و درمان صحیح مورد نیاز برای این بیماری بالقوه ناتوان کننده برسد. در صورت تشخیص و درمان زودهنگام (قبل از بروز آسیب مغزی) ، علائم زوال عقل هيدروسفالي اغلب قابل برگشت است.
علائم شایع هیدروسفالی فشار معمولی:
مشکل در راه رفتن
کند شدن حرکات
از دست دادن کنترل مثانه
مشکلات حافظه
مشکل در تصمیم گیری و برنامه ریزی
اختلال شخصيت
مشکلات رفتاری
بی تفاوتی
نوع ششم: شبه دمانس
شبه دمانس وضعیتی است که در آن بیمار مبتلا به اختلال دیگری مانند افسردگی است ، اما علائمی شبيه به زوال عقل را نيز دارد (یعنی مشکلات حافظه و تغییرات رفتاری) ، اما در واقع زوال عقل ندارد. انجام نقشه رنگي مغز(QEEG) براي مشخص شدن نوع مشکل بسيار واجب است، زیرا درمان افسردگی (و ساير اختلالات) بسیار متفاوت از درمان زوال عقل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *