نکاتي ساده و هوشمندانه براي والدين داراي کودک بیش فعال و اختلال نقص توجه(ADHD) در دوران ویروس کرونا (COVID-19)

دوران شيوع ویروس کرونا(COVID-19) ممکن است براي همه ما استرس زا باشد که اين استرس مي تواند مشکلاتي ايجاد کند. اين دوران مشکلات زيادي را براي کودکان به ويژه کودکان ADHD و خانواده هاي آنها ايجاد کرد.
براي مديريت و کاهش ويروس کرونا(COVID-19) مدارس سسيتم آموزشي خود را از حضوري به غير حضوري و بصورت آنلاين تغيير دادند. اين کار از جمله اقدامات ضروري است ولي بسياري از خانواده ها را با چالش هاي جديدی در دنیا و از جمله کشور ما و شهروندان اصفهان هم رو به رو کرد.
1) کمک به کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه براي تمرکز بر درس در دوران شيوع ويروس کرونا(COVID-19)
وقتي به روي جنبه هاي منفي رفتار فرزند خود تمرکز مي کنيد باعث مي شود که احساس کنيد اين رفتارها غير قابل کنترل هستند. علاوه بر اين استرس دوران کرونا مديريت رفتار بچه ها را سخت تر مي کند.
در اين متن به راهکارهايي از دیدگاهی براي بهبود مديريت رفتار، بي انگيزگي، بي حوصلگي و مشکلات برنامه ريزي که در بين کودکان و نوجوانان داراي بيش فعالي- نقص توجه (ADHD) رايج هستند ، مي پردازيم.
بي انگيزگي زماني در کودکان و نوجوانان داراي بيش فعالي- نقص توجه (ADHD) پيش مي آيد که علاوه بر اضطراب ، نقص توجه شديد ،خستگي حين انجام تکاليف از شيوه مديريت و برنامه ريزي دقيق اطلاعي نداشته باشيم. اين موضوع منجر به دور باطلي از نافرماني، سرپیچی از انجام تکاليف، سرخوردگي در کودکي، کاهش عزت نفس و خودکارآمدي کودک مي شود.
دستورالعمل ها براي کمک به فرزند شما شامل موارد زير است:
1) درخواست از کودک بايد شفاف باشد.
2)از تکنيک تشويق و پاداش براي متمرکز نگه داشتن آنها حين انجام تکاليف استفاده کنيد.
3) براي انجام تکاليف محيطي آرام، تميز و بدون شرايط حواس پرتي باشد.
4) يک روال و برنامه انعطاف پذير را تنظيم کنيد و اين روال را حفظ کنيد.
5) در برنامه آنها تکاليف و وظايف را به ترتيب اولويت دسته بندي کنيد.
6) حتي اگر موفق نشوند، تلاش خود را ادامه دهيد.
7)براي شروع تکاليف پر بازده ترين ساعت روز را انتخاب کنيد.
8)براي تقويت عزت نفس آنها روي تلاش هاي موفق آنها متمرکز شويد.
9) از تکنيک 25 دقيقه کار و 5 دقيقه استراحت استفاده کنيد،اين کار از خستگي جلوگيري مي کند.
10) از پاداش هاي موثر و جذاب مانند سرگرمي هاي مناسب در زمان استراحت و فعاليت هاي بدني جذاب در خانه استفاده کنيد.
11)در پايان روز نتايج برنامه همان روز را بررسي کنيد.

راهکارهاي افزايش رفتار مطلوب براي بچه هاي مبتلا به نقص توجه- بيش فعالي در دوران ويروس کرونا ( در خانه)
1)سيستم پاداش براي کودکان کوچکتر و سيستم اقتصاد ژتوني را براي بزرگترها پياده کنيد.اين کار از خستگي جلوگيري کرده و انگيزه را افزايش مي دهد.
2) قوانين خانه و برنامه درسي را بنويسيد.زماني که قوانين را رعايت کردند با استفاده از پاداش هاي مشخص و زماني که رعايت نکردند با پيامد هاي مشخص به آنها پاسخ دهيد.در پاسخگويي به رفتارها ثابت قدم باشيد.
3) وقتی فرزندتان در خانه رفتار خوبي دارد ،او را تشویق ، تحسین و توجه کنید.
4) دقت کنيد که پاداش ها و پیامدها بلافاصله پس از رفتار ارائه شوند.
5) هر روز با فرزند خود وقت بگذرانيد و به او يادآور شويد که از همراهي با او لذت مي بريد.

کنترل اضطراب و تصميم گيري فرزند شما در دوران کرونا(COVID-19)

1)ابتدا اضطراب خود را کنترل کنيد
احساس اضطراب در دوران کرونا (COVID-19) طبيعي است اما با اين حال بايد اضطراب کنترل شود زيرا اگر شما مضطرب باشيد فرزند شما نيز مضطرب خواهد شد.
2) ايجاد احساس امنيت
اطلاعات و اخبار پيرامون ويروس کرونا(COVID-19) را فقط از طريق منابع اطلاعاتي معتبر پيگيري کنيد.
3) ارتباط موثر با فرزند
در دوران کرونا از بودن با فرزندان لذت ببريد.براي ارتباط با ساير اعضاي خانواده، دوستان و همکاران از طريق رسانه هاي اجتماعي پيش قدم شويد.برقراري ارتباط با افرادي که علايق و سوابق مشترکي با ما دارند خطر ابتلا به بيماري هاي اعصاب و روان را کاهش مي دهند.
4) حفظ سلامت جسماني
بسته به شرايط جسماني و محدوديت هاي خود و فرزندتان مي توانيد با انجام کارهاي خانه و باغباني سلامت جسماني را خود را حفظ کنيد . همچنين مي توانيد تمرينات ورزشي را در خانه انجام دهيد يا پياده روي کنيد. اين کار باعث تقويت روحيه و بهبود خواب مي شود.
5) لذت برندن از فعاليت هدفمند
تمرين هايي مانند تمرکز، تنفس عميق و ورزش منظم مثل پيلاتس را در خانه تمرين کنيد مطالب آموزشي مرتبط با سلامت اعصاب و روان را مطالعه کنيد.زماني را بدور از گوشي همراه، تلويزيون و ساير رسانه ها براي خود و فرزندتان اختصاص دهيد.و به فعاليت و سرگرمي هاي جذاب بپردازيد مانند پختن کيک، خواندن و يا يادگيري زباني جديد.
از احساسات فرزندان خود آگاه باشيد و از آنها در مورد آنچه مي دانند سوال کنيد
با آرامش هرگونه اطلاعات غلطي را که مي داندد تصحيح کنيد و نشان دهيد که احساسات آنها را درک کرده ايد. از آنها حمايت کنيد و هر روز تايمي را جهت سرگرمي به آنها اختصاص دهيد.مثلا عصر ها بعد از انجام تکاليف مدرسه با هم فيلنم تماشا کنيد، با آنها شام بپزيد، و در پايان در مورد اتفاقات طي روز با هم صحبت کنيد.
الگوي فرزندانتان باشيد
فرزندان شما زماني مي توانند کار درست را انجام دهند که کار درست را ديده باشند.و هر زمان که کار درست را انجام دادند به آنها پاداش دهيد مثل خواندن آواز با يکديگر و …
به آنها اطمينان خاطر و اميد دهيد
به آنها يادآوري کنيد که با کمک خانواده بر همه مشکلات مي توانند غلبه کنند.به عنوان مثال بگوييد که چگونه وقتي مادربزرگ مريض بود همه ما به کمک کرديم و…
روش ها نوروتراپی مکمل بدون دارو در تسریع بهبود بحران های حاد روان شناختی کودک:
اگر با وجود الگوهای رفتاری و توصیه های تربیتی فوق هنوز کودک دچار اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دوران کرونا از مشکلات حادی رنج می برد روش های مفید و مکمل بدون عارضه تحریک مغزی مثل tdcs و تنظیم امواج مغزی مثل نوروفیدبک را هم فراموش نکنیدکه معمولا می تواند تغییر شگرف و تسهیل کننده با سرعتی در روش های همزمان اصلاح رفتاری نقص توجه و بیش فعالی و سایر مشکلات روانشناختی از جمله خاص شرایط جدید دوران کرونا داشته باشد.که خوشبختانه امروزه مراکز با کیفیت و تخصصی در این زمینه خدمات در ایران و شهر اصفهان از جمله سلامتکده مغز و شناخت آسا در دسترس می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *