تجربه اضطراب و درمان اضطراب

همه ما گاهی اوقات  زماني که موقعیت های استرس زا سر راه ما قرار می گيرد احساس اضطراب می کنیم مانند یک مصاحبه شغلی ، یک سخنرانی عمومی یا یک آزمون مهم.   ولي افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی معمولاً هنگام مواجهه با چنین رویدادهای استرس زايي ، دلهره و ترس شدید را تجربه می کنند.  اگر اضطراب به سطوح شدیدی برسد افراد دچار حمله پانیک مي شوند. زماني که فرد دچار حمله پانيک مي شود علائمي مانند احساس ناگهانی ترس و نگرانی شدید همراه با علائم فیزیکی شدید مانند تپش قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع ، تعريق و موارد دیگر را تجربه مي کنند.

براي آشنايي با راهکارهاي جديد درمان اضطراب تا انتهاي متن با ما همراه باشيد.

 

 

 

علائم اختلالات اضطرابی

در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، احساسات آنها به طور کلی با وضعیت واقعی يا موقعيت استرس زا تناسب ندارد که این می‌تواند زندگی شما را مختل کند و در انجام تکالیف کاری یا مدرسه ، حفظ روابط شخصي و … فرد را دچار مشکل مي کند.  همانطور که گفته شد زماني که اضطراب به سطوح شدید برسد افراد دچار حمله پانیک مي شوند و علائمي مانند احساس ناگهانی ترس و نگرانی شدید همراه با علائم فیزیکی شدید مانند تپش قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع و موارد دیگر را تجربه مي کنند. حملات پانیک معمولاً به طور ناگهانی رخ می دهند، اما می توانند تا مدت زیادی پس از گذراندن موقعیت استرس زا  باقی بمانند.

 

 

علل بروز اضطراب

متخصصين دلایل متعددی را برای اضطراب شناسایی کرده اند. اضطراب ریشه در:

1) مسائل بیولوژیکی مانند آسیب‌های مغزي، عدم تعادل هورمونی، مشکلات قند خون، سوء مصرف مواد مخدر، عوارض جانبی داروها، ژنتیک و موارد دیگر،

2) مسائل روان‌شناختی مانند تجربه شکست عاطفي و

3) مسائل اجتماعی مانند  استرس ناشی از کار یا زندگی هم می تواند داشت باشد.

 

ساختار مغز افراد مبتلا به اختلالات اضطرابي

نتايج حاصل از نقشه رنگي مغز نشان می دهد که اختلالات اضطرابی یک نقص شخصیت یا ضعف شخصی نیست. اختلالات اضطرابي با تغییرات بیولوژیکی و بيوشيمايي در مغز مرتبط هستند.  آناليز هاي نقشه رنگي مغز نشان می‌دهند که فعالیت بیش از حد الگو هاي امواج مغزي در عقده‌های پایه معمولاً در  اختلالات اضطرابي دیده می‌شود، البته بسته به اینکه کدام یک از انواع اختلال اضطرابی را دارید، می‌تواند نواحی دیگری نیز با فعالیت غیرعادی وجود داشته باشد. و همه اینها  جهت تشخیص دقیق و انتخاب درمان مناسب و بهینه بایستی با کمک نقشه رنگی مغز از هم تفکیک داده شود.

 

اگر اختلالات اضطرابي درمان نشود زندگی شما را مختل کند و خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

افسردگی

اختلال خواب

وحشت زدگی( پانيک)

سوء مصرف مواد

اختلال تمرکز

بیماری های جسمی مانند سرماخوردگی

اقدام به خودکشی

 

درمان اضطراب در سلامتکده مغز وشناخت در اصفهان با روش های نوین مغزی و غیردارویی چطور ممکن می شود؟

 

در  اکثر کلينيک هاي روانشناسي و روانپزشکي  تشخيص اختلالات صرفا براساس علائم گزارش شده از سوي مراجع انجام مي شود.علائم گزارش شده از سوي مراجع ممکن است ناقص باشد در نتيجه تشخيص اشتباهي صورت بگيرد و به دنبال آن برنامه درماني نامناسب انتخاب شود. اختلالات اضطرابی و حملات پانیک را می توان اشتباها به سایر اختلالات مانند نقص توجه- بيش فعالي، اختلال دوقطبی، اوتیسم یا اسکیزوفرنی به اشتباه تشخیص داد.

اما در اين سلامتکده به عنوان يک مرکز تخصصي درمان اضطراب در اصفهان از طريق ارزيابي هاي جامع عصب روانشناختي با تشخيص دقيق اختلال برنامه درماني دقيقي تنظيم مي شود.يکي از روش هاي جامع ارزيابي يعني نقشه رنگي مغز(QEEG) با مشخص کردن ميزان فعاليت و عملکرد الگوي امواج مغزي برنامه درماني مختص هر فرد را تنظيم کرد زيرا يک برنامه درماني براي همه افراد مناسب نيست و همانطور که براي يک فرد موثر است ممکن است براي ساير افراد نامناسب باشد.

علاوه بر انجام با دقت ثبت امواج مغزي ، چگونگي تحليل و آناليز امواج مغزي نيز مهم مي باشد که حتما زير نظر متخصصين مجرب صورت گيرد. با مشخص شدن الگوي امواج مغزي که فعاليت در کدام ناحيه از مغز کم يا زياد شده باشد برنامه درماني پايدار و بي عارضه نوروتراپي مشخص مي شود. نوروتراپي زماني انجام مي شود که سلول هاي عصبي فعاليت خود را به خوبي انجام ندهند. نوروتراپي شامل روش هاي مختلف تنظيم، تحريک و تعديل امواج مغزي يعني نوروفيدبک و tDCS   است.

در نوروفيدبک به مغز آموزش خود تنظيمي داده مي شود.نوروفيدبک و tDCS نسب به ساير روش هاي درماني پايدارتر و بي عارضه نمي باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید